Use GTranslate to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Select language

Reactie gemeente Oostzaan op uitspraak bestuurlijke boetes

Gepubliceerd:
verkeerscamera op de Kerkstraat
Het college van Oostzaan heeft deze week gesproken over de gevolgen van de rechterlijke uitspraak over de bestuurlijke boetes.

Het college van Oostzaan heeft deze week gesproken over de gevolgen van de rechterlijke uitspraak over de bestuurlijke boetes. De rechtszaak ging niet om het inrijverbod als zodanig; dat blijft van kracht. Het is een belangrijk instrument bij het tegengaan van sluipverkeer in het dorp. De uitspraak van de rechter heeft alleen betrekking op de manier waarop deze boetes juridisch worden geïnd. 

Het college heeft besloten dat boetes waarover nog lopende bezwaar- en beroepszaken spelen, gegrond zullen worden verklaard. Gemeente Oostzaan heeft sinds de voorlopige uitspraak op 27 juni 2024 de handhaving opgeschort. De  bezwaarprocedures die voor tijd zijn afgehandeld worden niet heropend, omdat daar geen rechtsmiddelen meer tegenover staan. 

Het college heeft de manier waarop de boetes worden geïnd in 2023 aangepast en daarmee juridisch haar nek uitgestoken. De reden was dat het college het onrechtvaardig vond, en vindt, dat er niet lokaal gehandhaafd kan worden op een lokaal ingesteld verbod. Voorheen werden de boetes geïnd via het CJIB / het openbaar ministerie. Het college had de wens om dit op een lokaal niveau te kunnen regelen. Dit kent verschillende voordelen. Boetes die bestuurlijk worden opgelegd zijn iets lager dan de boetes vanuit het CJIB. Verder komen baten rechtstreeks ten goede van de gemeente en haar inwoners. Innen via het CJIB kost de gemeente geld, en met baten kunnen deze kosten gedekt worden. Ook is het laagdrempeliger om met een gemeente in contact te komen over een opgelegde boete, of hiertegen in beroep of bezwaar te gaan, dan als dit via het openbaar ministerie moet. 

Genoemde argumenten waren twee jaar geleden aanleiding om deze constructie te bespreken met politie en justitie. Hoewel er nog geen andere gemeenten zijn waar dit juridisch op deze manier is geregeld, is er na grondige overwegingen voor gekozen om deze constructie als eerste gemeente in te zetten. Dat daarmee een juridisch risico werd gelopen, was bekend. Helaas heeft de rechter nu een streep door deze constructie gezet. Dat wordt zeer betreurd. De gemeente is echter nog steeds van mening dat dit lokaal geregeld moet kunnen worden en staat daarin overigens niet alleen; meerdere gemeenten hebben deze wens. Alleen met een wetswijziging zou het gewenste resultaat bereikt kunnen worden. De gemeente zal ontwikkelingen hierover volgen. Bovendien zal de gemeente deze wens, via haar netwerken, kenbaar blijven maken en zich inspannen dit alsnog te kunnen realiseren.  
 
Het inrijverbod op de Haal en de Kerkstraat blijft van kracht. Het is een belangrijk middel om het sluipverkeer in Oostzaan tegen te gaan en de overlast hiervan voor de inwoners te beperken. De gemeente heeft contact met het Openbaar Ministerie om het opleggen van boetes weer aan hen over te dragen. Een boete bedraagt dan 120 euro (exclusief administratiekosten). Oostzaners met een ontheffing hoeven niets te doen, de ontheffing blijft gewoon van kracht.