Use GTranslate to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Select language

Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

De overheid vindt het belangrijk dat mensen zo lang mogelijk thuis blijven wonen en meedoen in de samenleving. Daarbij is het de bedoeling dat mensen eerst hulp vragen aan huisgenoten, familie, vrienden of buren. Lukt het daarna nog steeds niet goed om zelfstandig te wonen of mee te doen? Dan kunt u contact opnemen met de gemeente voor ondersteuning of hulp.

We zijn als gemeente verantwoordelijk voor maatschappelijke ondersteuning aan inwoners. Dit is in de Wet maatschappelijke ondersteuning geregeld.

Wat kunt u zelf doen?

Iedereen wil het liefst zo lang mogelijk voor zichzelf zorgen. Kijkt u daarom eerst wat u zelf nog kunt doen en waar u hulp bij nodig heeft.

Wie kan u helpen?

Misschien zijn er bekenden die kunnen helpen? Familieleden, vrienden of buren kunnen bijvoorbeeld boodschappen doen, helpen bij uw vervoer of met lichte huishoudelijke taken. Ook vrijwilligersorganisaties en buurtinitiatieven kunnen ondersteuning bieden. Het is belangrijk om eerst zelf te kijken of er mogelijkheden zijn voordat u professionele hulp inschakelt.

Is er extra ondersteuning nodig?

Soms is de hulp van familie of vrienden niet voldoende en is er meer ondersteuning nodig. In dat geval kan de gemeente met u meedenken. We kijken samen welke hulp het beste bij uw situatie past. En welke voorzieningen u kunnen helpen om zelfstandig te blijven wonen en mee te doen in de samenleving.

Wmo-melding

Als u ondersteuning nodig heeft, kunt u een melding doen bij ons Wmo-loket . U kunt bellen of hieronder het formulier invullen. U geeft hierbij aan wat uw hulpvraag is, bijvoorbeeld over wonen, vervoer, huishouden of begeleiding. Na uw melding ontvangt u een bevestiging. Hierin staat ook de informatie over het vervolg.

Telefonisch contact Wmo
Van 8.30 - 11.30 (ma - do) via 075 - 651 2100 (keuzemenu optie 1)

Direct online Wmo-melding indienen

Sociaal Team helpt

Als u problemen heeft met het invullen van dit formulier, dan kunt u contact opnemen met het Sociaal Team Oostzaan.

Na uw Wmo-melding neemt een Wmo-consulent contact met u op. U maakt een afspraak voor een gesprek bij u thuis. Dit gesprek gaat over uw situatie en uw hulpvraag. Samen bekijkt u wat u zelf kunt doen. En of bekenden kunnen helpen. Ook bekijken we welke ondersteuning vanuit de gemeente mogelijk is. De gemeente is verplicht om goed te onderzoeken welke hulp u nodig heeft. U krijgt alleen een maatwerkvoorziening als er geen andere oplossingen zijn. Soms schakelen we voor ons onderzoek een deskundige in, zoals een ergotherapeut of arts, om extra advies te krijgen. Het is belangrijk om het gesprek goed voor te bereiden. Denk alvast na over uw hulpvraag. En vraag iemand bij het gesprek die u vertrouwt en die uw situatie kent, zoals een familielid of vriend.

Gratis hulp van MEE Dichtbij

U kunt gratis hulp krijgen van een onafhankelijke cliëntondersteuner van MEE Dichtbij. Een cliëntondersteuner helpt u om de juiste informatie te vinden en weet hoe zorg en ondersteuning geregeld zijn. Deze hulp is gratis.

Neem voor een onafhankelijk cliëntondersteuner contact op met MEE Dichtbij:

www.meedichtbij.nl

info@meedichtbij.nl

020 512 72 72

Er zijn verschillende voorzieningen. Sommige zijn voor iedereen gelijk, andere zijn afgestemd op u persoonlijk.  

Algemene voorzieningen

Algemene voorzieningen zijn diensten en activiteiten die iedereen kan gebruiken, zonder een indicatie van de gemeente. Ze kunnen helpen om langer zelfstandig te blijven en mee te doen in de samenleving.

Voorbeelden van algemene voorzieningen zijn:

  • Boodschappen- en maaltijdservice
  • Persoonsalarmering
  • Was- en strijkservice
  • Welzijnswerk (voor ouderen)
  • Klussendienst en tuinonderhoud
  • Vrijwilligersvervoer en buurtbus
  • Maatschappelijk werk en schuldhulpverlening
  • Activiteiten in buurthuizen en koffie-inlopen
     

Voorliggende voorzieningen

Een voorliggende voorziening is hulp die voor iedereen beschikbaar is. Soms lost u daarmee uw hulpvraag al op. Deze voorzieningen bekijken we eerst. Als er een geschikte voorliggende voorziening is, krijgt u geen Wmo-voorziening.

Voorbeelden van voorliggende voorzieningen kunnen zijn:

  • Wijkverpleging via de Zorgverzekeringswet (Zvw)
  • Begeleiding bij re-integratie
  • Ondersteuning op het werk vanuit de Ziektewet, WIA en Wajong

Heeft u meer hulp nodig dan de Wmo biedt? Dan kunt u misschien zorg krijgen via de Wet langdurige zorg (Wlz).

Algemeen gebruikelijke voorzieningen

Sommige hulpmiddelen en diensten zijn in de standaard winkels verkrijgbaar en worden gezien als algemeen gebruikelijk. Dit betekent dat ze voor iedereen beschikbaar zijn, voor een normale prijs. Ze worden niet speciaal via de Wmo vergoed. Denk aan een sta-op-stoel, een fiets, een rollator of een sportschoolabonnement.

Maatwerkvoorzieningen

Als andere oplossingen niet voldoende zijn, kan de gemeente een maatwerkvoorziening aanbieden. Dit is ondersteuning die speciaal is afgestemd op uw persoonlijke situatie. Een maatwerkvoorziening hoeft niet altijd speciaal voor u gemaakt te zijn. Het kan bijvoorbeeld een standaard rolstoel zijn. Maatwerk betekent vooral dat het hulpmiddel voor u persoonlijk is. U hoeft het niet met anderen te delen en het past bij uw situatie. Is een standaard hulpmiddel niet genoeg? Dan kunt u een aanpassing aanvragen. De gemeente bepaalt of u hier een vergoeding voor krijgt.

Maatwerkvoorzieningen zijn bijvoorbeeld:

  • Hulp bij het huishouden
  • Persoonlijke begeleiding bij dagelijkse activiteiten
  • Dagbesteding en activiteiten in groepsverband
  • Hulpmiddelen zoals een rolstoel of scootmobiel
  • Woningaanpassingen, zoals een traplift
  • Logeeropvang en vakantieopvang (respijtzorg)
  • Beschermd wonen voor mensen die niet zelfstandig kunnen wonen
  • Het aanvullend openbaar vervoer (vervoer als u mensen wilt ontmoeten of leuke dingen wilt doen)

WelzijnWonenPlus biedt veel van deze algemene voorzieningen op het Sociaal Plein in het gemeentehuis

p/a Kerkbuurt 4 
1511 BD Oostzaan
06 233 57 304
oostzaan@welzijnwonenplus.nl

Openingstijden servicepunt WelzijnWonenplus Oostzaan

Maandagmiddag van 14.00 tot 16.30 uur
Dinsdag- en donderdagochtend van 10.00 – 12.00 uur

Voor maatwerkvoorzieningen geldt vaak een eigen bijdrage. Het Centraal Administratiekantoor (CAK) bepaalt en int dit bedrag. De gemeente laat het CAK weten welke kosten er zijn. En hoe lang u daarvoor moet betalen.

Uitzonderingen

Sommige voorzieningen zijn uitgezonderd van een eigen bijdrage, zoals rolstoelen, aanvullend openbaar vervoer en diensten of hulp die specifiek gericht is op het ondersteunen van een kind.

Kijk voor meer informatie op www.hetcak.nl of bel 0800 1925.

Hoe wordt de ondersteuning geregeld?

Zorg in natura

De gemeente regelt de zorg en schakelt hiervoor een zorgaanbieder in.

Persoonsgebonden budget (Pgb)

U ontvangt een vastgesteld bedrag waarmee u zelf uw zorg of ondersteuning regelt. Dit geeft meer vrijheid, maar vraagt ook extra administratie en verantwoordelijkheid.

Als u gebruik wilt maken van een Pgb, is het belangrijk dat u zich vooraf goed laat informeren over de regels.

Meer informatie over het Pgb leest u op www.svb.nl  

 

Website - meerkosten.nl