Telefonische bereikbaarheid

Door de drukte en minder bezetting zijn we telefonisch soms minder goed bereikbaar. Dank voor uw begrip.

Use GTranslate to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Select language

Mobiliteitsplan

Een plan voor bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid

De gemeente Oostzaan wil voorbereid zijn op de toekomst. Nieuwe woningen, veranderende mobiliteit, klimaatdoelstellingen en de behoefte aan een veilige en prettige leefomgeving vragen om duidelijke keuzes. In het concept Mobiliteitsplan Oostzaan staat op welke thema’s en maatregelen de gemeente de komende jaren inzet op het gebied van verkeer en vervoer. Het gaat onder meer om het verbeteren van verkeersveiligheid, het stimuleren van fietsgebruik, het inspelen op parkeerdruk en de bereikbaarheid voor gemotoriseerd verkeer.

Het Mobiliteitsplan is een strategisch beleidskader. Het bevat richtinggevende keuzes voor de lange termijn, maar nog geen gedetailleerde uitwerking van maatregelen of bijbehorende financiering. Na vaststelling van het plan volgt een apart uitvoeringsprogramma, waarin de concrete projecten per fase worden benoemd en nader uitgewerkt, inclusief tijdspad en dekking.

Op dinsdag 24 juni 2025 was er een inloopavond in het gemeentehuis van Oostzaan. 

Het concept Mobiliteitsplan heeft ter inzage gelegen de binnen gekomen zienswijzen worden verwerkt.

We verwachten dat het definitieve plan na het zomerreces van 2025 aan de gemeenteraad wordt voorgelegd ter vaststelling.

Van visie naar plan: hoe is het Mobiliteitsplan tot stand gekomen?

De gemeenteraad heeft in een eerder stadium de uitgangspunten voor het plan vastgesteld. Daarmee gaf de raad richting aan het beleid en legde zij het fundament voor het verdere proces. De raad koos onder andere voor:

  • Voorrang voor lopen en fietsen (volgens het STOMP-principe)
  • Verbetering van verkeersveiligheid, met bijzondere aandacht voor schoolomgevingen
  • Behoud van leefbaarheid in woonwijken
  • Maatwerkoplossingen voor parkeerdruk
  • Verduurzaming van mobiliteit, bijvoorbeeld door deelvervoer en elektrisch rijden
  • Samenwerking met regionale partners, zoals de Vervoerregio Amsterdam

Om gerichte kennis en feedback op te halen, spraken we met onder andere EBS, de Fietsersbond, maatschappelijke organisaties, ondernemers en ambtelijke collega’s. Vervolgens is een digitale vragenlijst verspreid onder inwoners, die door ruim duizend Oostzaners is ingevuld. Zij deelden hun ervaringen met wegen, fietspaden, trottoirs, openbaar vervoer en verkeersveiligheid. Deze inzichten, samen met verkeersdata-analyses en gebiedsschouwen, vormen de inhoudelijke basis van het conceptplan.