Dan rekenen wij iedere maand uit hoeveel uitkering u van ons krijgt. We vullen uw inkomsten aan tot de bijstandsnorm. U moet ons elke maand laten weten wat de hoogte is van uw andere inkomsten. Hiervoor gebruikt u de inkomstenverklaring. U moet hierbij ook de documenten aanleveren waarop we deze inkomsten zien. Meestal is dit uw salarisstrook of een specificatie. We gebruiken deze gegevens om een goede berekening te maken.
Een inkomstenverklaring is het formulier waarop u de hoogte van uw inkomsten invult. U moet hierbij ook de documenten aanleveren waarop we deze inkomsten zien. Meestal is dit uw salarisstrook of een specificatie. We gebruiken deze gegevens om een goede berekening te maken. U ontvangt het inkomstenformulier elke maand thuis.
Bij de volgende soorten inkomsten moet u elke maand een inkomstenverklaring indienen:
- Inkomsten uit werk (als u in loondienst bent)
- Inkomsten die u haalt uit uw werk als zelfstandige
- Inkomsten uit stagevergoeding of vrijwilligerswerk
- Als u een Ziektewet uitkering heeft
- Als u een WW uitkering heeft
- Als u alimentatie ontvangt
Heeft u inkomsten uit Wajong, WIA, WAO of pensioen? Dan hoeft u geen maandelijkse inkomstenverklaring in te leveren.
Heeft u een inkomen uit Wajong, WIA, WAO of pensioen? Dan vullen wij uw inkomen aan tot de bijstandsnorm. U hoeft in deze gevallen geen inkomstenverklaring in te vullen. Dit soort inkomsten wijzigen meestal maar twee keer per jaar. In januari en in juli. Vaak is dat een paar procent. Dat noemen we indexeren.
U krijgt twee keer per jaar (in december en in juni) een brief van ons waarin we vragen om deze wijziging door te geven. Het gaat dan om het nieuwe bedrag ná indexering. Heeft u geen brief van ons gekregen en zijn uw inkomsten toch gewijzigd? Geef dit dan toch aan ons door.
Vul het wijzigingsformulier in Wijziging doorgeven.
Iedere maand krijgt u via de post de inkomstenverklaring thuisgestuurd. Heeft u hem een keer niet gekregen of bent u hem kwijt? Neem dan contact met ons op.
Vóór de 24e van de maand moet u uw inkomstenverklaring inleveren. De bewijsstukken mogen later, maar doe dit voor de 10e van de nieuwe maand.
De uitkering krijg je dan ook later. Kom je hierdoor in de problemen? Neem contact met ons op om dit te bespreken.
Stappen digitaal indienen inkomstenverklaring:
- U ontvangt het inkomstenformulier via de post. Vul het in met pen.
- Klik op de link en log in met DigiD.
- Vul het webformulier in en voeg documenten toe
- U ontvangt een bevestigingsmail op het door u ingevulde e-mailadres.
- Uw ingevulde inkomstenverklaring, met bewijsstukken komt binnen bij de Backoffice van Werk en Inkomen.
- De Backoffice Werk en Inkomen verwerkt uw inkomstenverklaring.
- Nog niet alle bewijsstukken bij de hand? Deze kunt u ook later toevoegen. Doe dit zo snel mogelijk. We kunnen uw inkomstenverklaring pas in behandeling nemen als alles compleet is.
Ja dat kan.
Stuur het naar:
Gemeente Oostzaan
Postbus 20
1530 AA Wormer
U mag het ook inleveren bij de balie van het gemeentehuis.
Kerkbuurt 4 in Oostzaan
Dit is afhankelijk van uw inkomen. Als u werkt, lever dan uw salarisstrook in. Bij inkomsten uit een andere uitkering lever je een specificatie aan. Bij alimentatie levert u een bankafschrift aan. Twijfelt u over wat u in moet inleveren? Neem dan contact met ons op.
U kunt de inkomstenverklaring inleveren, en op het formulier invullen dat u de totale inkomsten over de maand nog niet weet. In het webformulier geeft u aan dat u inkomsten heeft maar de loonstrook later in wilt leveren.
Uw ingevulde inkomstenverklaring met bewijsstukken komt binnen bij de Backoffice van Werk en Inkomen. Wij hebben tijd nodig om de inkomstenverklaring te verwerken en de betaling klaar te zetten.
We doen ons best om dit zo snel mogelijk te doen. Het is belangrijk dat u het formulier goed heeft ingevuld en dat alles compleet is.
Als u uw inkomstenverklaring op tijd heeft ingediend en nog geen uitkering heeft gekregen, dan is de kans groot dat u niet alle documenten hebt ingeleverd die nodig zijn. U krijgt dan een brief waarin staat welke gegevens we nog missen. Als u deze brief niet heeft gekregen, dan kan er iets anders aan de hand zijn. Neem contact met ons op.
Het is belangrijk dat u uw inkomstenverklaring op tijd indient. Pas als we deze (samen met de bewijsstukken) hebben gekregen, kunnen we uitrekenen hoeveel uitkering u krijgt. Dient u hem later in? Dan krijg u uw uitkering ook later.
Wanneer u uw inkomstenverklaring langere tijd niet indient, dan sturen we u een brief met de vraag om deze toch nog in te dienen. Wanneer u dat niet doet, kunnen we niet berekenen hoeveel uitkering u van ons krijgt. Als we dat te lang niet kunnen doen, dan weten we niet of u nog recht heeft op een uitkering. Uiteindelijk stopt uw uitkering.
Lees de brief die u heeft gekregen goed door. We hebben in de brief gezet welke informatie we nog nodig hebben. In de brief staat ook of we uw uitkering geblokkeerd hebben of dat we de uitkering toch hebben kunnen betalen.
In beide situaties is het belangrijk, dat u de gegevens toch nog bij ons aanlevert. Begrijpt u iets niet of niet helemaal? Neem dan contact met ons op.
Het Sociaal Team Oostzaan kan helpen bij het invullen van het formulier. Ze houden gratis inloopspreekuur.
Het inloopspreekuur is op dinsdag van 9.30 - 12.00 uur.
- Eerste verdieping in het gemeentehuis, Kerkbuurt 4 in Oostzaan
- Bel dinsdag tussen 9.30 - 12.00 uur naar 06- 5009 8574
- Mail sociaalteam@oostzaan.nl