Telefonische bereikbaarheid

Door de drukte en minder bezetting zijn we telefonisch soms minder goed bereikbaar. Dank voor uw begrip.

Use GTranslate to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Select language

Handhavingsactie op het water

Gepubliceerd:
Afgelopen week hebben politie, boa’s en toezichthouders een gezamenlijke handhavingsactie op het water gehouden. Dit was de derde keer dat deze actie plaatsvond, met als doel: veilig vaarverkeer, tegengaan van overlast én bescherming van de natuur.
brug met 6km bord

De acties worden ook ingezet om de bewustwording van vaargedrag te vergroten en regels uit te leggen. De regels op het water zijn er niet voor niets.

Hieronder volgen een paar belangrijke regels:

Te hard varen kan leiden tot levensgevaarlijke situaties, vooral op drukke of smalle wateren. Een onverwachte golf kan andere boten doen kapseizen of zwemmers verrassen. Ook oeverbegroeiing en broedende vogels lopen schade op. De maximale vaarsnelheid op het water in Oostzaan is 6 km per uur.

Geen dodemanskoord gebruiken betekent dat de boot doorvaart als de bestuurder overboord slaat, met alle risico’s van dien, voor de bestuurder én omstanders. Een dodemanskoord is verplicht voor boten die harder kunnen varen dan 20 km per uur. Deze boten hebben verplicht een Y-registratie.

Geen vaarregistratie maakt het moeilijk om bij incidenten of overtredingen de eigenaar van een boot te achterhalen. Dat belemmert handhaving en hulpverlening. De vaarregistratie is in Oostzaan verplicht voor inwoners die een motorboot hebben.

Door zichtbaar aanwezig te zijn op het water wil de gemeente onveilige situaties, ongelukken en overlast voorkomen en het bewustzijn vergroten. De acties gaan door, zodat iedereen veilig en met respect voor mens en natuur van het vaarseizoen kan genieten.