Use GTranslate to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Select language

Informatie voor politieke partijen

Op 18 maart 2026 vindt de gemeenteraadsverkiezing plaats. Inwoners van Oostzaan kiezen dan de nieuwe gemeenteraad voor de komende vier jaar.

Informatie over de gemeenteraadsverkiezing

Deze informatie is bedoeld voor politieke partijen die willen deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezing. U vindt hier alle belangrijke informatie over de registratie van een nieuwe partij, de kandidaatstelling en de vaststelling van de uitslag. Ook bevat deze informatie een overzicht van belangrijke data en deadlines.

DatumActiviteit
22 dec 2025Deadline registratie aanduiding partij
19 jan t/m 2 feb 2026Ondersteuningsverklaringen afleggen
19 jan 2026Deadline betaling waarborgsom kandidaatstelling
2 feb 2026Dag van kandidaatstelling
4 en 5 feb 2026Herstelperiode voor verzuimen
6 feb 2026Openbare zitting centraal stembureau (vaststelling lijsten en lijstnummering)
18 mrt 2026Dag van stemming
19 mrt 2026Centrale stemopneming
26 maart 2026Openbare zitting centraal stembureau (vaststelling definitieve uitslag)

Politieke partijen (in de Kieswet en op officiële formulieren: politieke groepering) hebben meestal een naam, een zogenaamde aanduiding. Wilt u als nieuwe lokale partij meedoen aan de gemeenteraadsverkiezing in de gemeente Wormerland? Dan kunt u uw aanduiding tot en met uiterlijk 22 december 2025 registreren bij het centraal stembureau.

U registreert de naam waarmee uw partij op het stembiljet komt te staan, de zogenaamde aanduiding. Dit kan een volledige naam zijn, een afkorting of een combinatie daarvan.

Het is ook toegestaan om u niet te registreren en zonder aanduiding mee te doen aan de gemeenteraadsverkiezing. Dit heet een “blanco lijst”. Er staat dan geen partijnaam boven de lijst met kandidaten en op het stembiljet, maar alleen een lijstnummer.
 

Bij het indienen van een registratieverzoek moet u de volgende documenten inleveren:

  • Een volledig ingevuld registratieverzoek (Model G1-1);
  • Een kopie van de notariële akte met de statuten van de vereniging;
  • Een betalingsbewijs van de waarborgsom (€ 112,50).

Uw partij moet een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid zijn.

Is de naam van uw partij al geregistreerd voor de Tweede Kamer, Provinciale Staten of de gemeenteraad? Dan hoeft u de aanduiding niet opnieuw te laten registreren.

Als u aan een bestaande naam iets toevoegt, bijvoorbeeld “CDA over-gemeenten” in plaats van “CDA”, dan wordt dit gezien als een nieuwe aanduiding. In dat geval moet u de aanduiding dus wél registreren.

Een lokale afdeling moet altijd met de landelijke partij afstemmen of zij onder een aangepaste aanduiding mogen deelnemen.

Voor de registratie van een aanduiding moet een waarborgsom van €112,50 worden overgemaakt.

De waarborgsom wordt teruggegeven als de partij bij de eerstvolgende gemeenteraadsverkiezing een geldige kandidatenlijst inlevert.
 

Het centraal stembureau beslist zo spoedig mogelijk over een verzoek tot registratie van een naam (aanduiding) en kijkt daarbij naar de voorwaarden uit artikel G3 van de Kieswet:

•    De naam is niet in strijd met de openbare orde;
•    De naam lijkt niet te veel op de naam van een andere politieke partij;
•    De naam lijkt niet te veel op een rechtspersoon die door de rechter verboden is;
•    De naam is niet op een andere manier misleidend;
•    De naam is niet langer dan 35 letters of andere leestekens.

De gemachtigde ontvangt schriftelijk bericht van de beslissing van het centraal stembureau. Daarnaast wordt de beslissing gepubliceerd in het Gemeenteblad. Belanghebbenden hebben de mogelijkheid om binnen 6 dagen na publicatie beroep in te stellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
 

Om mee te kunnen doen aan de gemeenteraadsverkiezing moet uw partij de kandidatenlijst en bijbehorende documenten inleveren op de dag van kandidaatstelling. Dat is op maandag 2 februari 2026.

De lijstinleveraar levert alle documenten persoonlijk in bij het centraal stembureau (CSB) en identificeert zich met een geldig identiteitsbewijs. Het inleveren van de papieren documenten én de bijbehorende USB-stick gebeurt tussen 09:00 tot 17:00 uur bij het gemeentehuis.

U kunt op de lijst minimaal 1 en maximaal 50 kandidaten plaatsen. De persoon die de kandidatenlijst inlevert moet gemachtigd zijn om dit namens de partij te doen.

•    Een kandidatenlijst (Model H1) (komen binnenkort beschikbaar);
•    Een verklaring van de gemachtigde van een politieke groepering, waarin de bevoegdheid wordt verleend aan de inleveraar om boven de lijst de aanduiding van de groepering te plaatsen (Model H3-1 of H3-2) (komen binnenkort beschikbaar);
•    Een verklaring van instemming van iedere kandidaat (Model H9) (komen binnenkort beschikbaar);
•    Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van iedere kandidaat en van de lijstinleveraar;
•    Indien van toepassing: een verklaring van vestiging van alle kandidaten die niet in de gemeente wonen, dat zij bij benoeming in de gemeente gaan wonen.

Voor politieke partijen die nu niet in de gemeenteraad zitten geldt ook:

•    Ten minste 10 ondersteuningsverklaringen (Model H4) (komen binnenkort beschikbaar); 
•    Bewijs van betaling van de waarborgsom van € 225,00 (Model H14) (komen binnenkort beschikbaar).

De meeste formulieren kunt u printen vanuit de Ondersteunende Software Verkiezingen (OSV).

Alle formulieren voor de kandidaatstelling moeten op papier worden ingeleverd bij het centraal stembureau. Ze moeten ook ondertekend zijn. In sommige gevallen mag u een geprinte scan of kopie van een ondertekend formulier inleveren. Dit mag alleen als het centraal stembureau dat van tevoren duidelijk heeft gezegd. Vraag dit dus altijd na!

De Kiesraad stelt de benodigde software voor de kandidaatstelling (OSV PP) op 15 december 2025 beschikbaar via haar website. OSV PP helpt u bij het invullen en afdrukken van de juiste formulieren. U zorgt er met behulp van deze software voor dat u:
•    De benodigde papieren formulieren aanmaakt;
•    De bijbehorende digitale bestanden aanmaakt en opslaat op een USB-stick;
•    Vervolgens zowel de ondertekende papieren formulieren als de USB-stick met digitale bestanden inlevert in de map die u van de gemeente ontvangt.

U kunt in december en januari deelnemen aan online instructiesessies over OSV PP. Aanmelden kan vanaf nu via de website van de Kiesraad: www.kiesraad.nl

Vul bij de persoonsgegevens van iedere kandidaat ook altijd het BSN in, ook al is dat in de software geen verplicht veld.

! Helpdesk OSV

Voor vragen over OSV kunt u bellen met het Informatiepunt Verkiezingen van de Kiesraad: 070 426 6266. Bij afwezigheid krijgt u een automatisch bericht met de openingstijden. U kunt ook een e-mail sturen naar informatiepunt@kiesraad.nl.

Iedereen die op een kandidatenlijst wil staan voor de gemeenteraadsverkiezing moet in de gemeente woonachtig zijn of een verklaring tekenen dat hij naar de gemeente zal verhuizen wanneer hij wordt benoemd.

Verder moet rekening worden gehouden met de volgende punten:

•    De kandidaat moet de Nederlandse nationaliteit óf de nationaliteit van een andere EU-lidstaat hebben;
•    Als de kandidaat een niet-EU nationaliteit heeft moet diegene minimaal 5 jaar onafgebroken legaal in Nederland wonen; 
•    Minderjarigen mogen op de lijst worden geplaatst, als zij op het moment van toelating tot de gemeenteraad maar meerderjarig zijn;
•    Een kandidaat mag niet op meer dan één lijst staan die voor deze gemeenteraadsverkiezing wordt ingeleverd;

Om op de dag van kandidaatstelling (maandag 2 februari) alles zo soepel mogelijk te laten verlopen biedt het centraal stembureau de mogelijkheid om tussen 19 en 29 januari 2026 al uw documenten te laten controleren. Dit gebeurt op afspraak. Door de voorcontrole voorkomt u dat er foute documenten worden ingeleverd op de dag van kandidaatstelling.

U moet de kandidatenlijst en andere documenten op de dag van kandidaatstelling (2 februari 2026) tussen 09.00 en 17.00 uur persoonlijk inleveren. Ook als er bij de voorcontrole geen fouten zijn geconstateerd.

Voor een afspraak voor de voorcontrole kunt u contact opnemen via e-mail: verkiezingen@over-gemeenten.nl

Van elke kandidaat op de lijst moet een verklaring van instemming met de kandidaatstelling worden ingeleverd. Deze verklaring kan achteraf niet worden ingetrokken.

De namen op de verklaring van instemming moeten in dezelfde volgorde staan als op de kandidatenlijst. Daarnaast moeten alle kandidaten een kopie van een geldig identiteitsbewijs inleveren. De gegevens moeten goed leesbaar zijn en overeenkomen met die op de verklaring van instemming.

Ontbreekt de verklaring van instemming en/of de kopie van een geldig identiteitsbewijs, dan wordt de kandidaat van de lijst geschrapt door het centraal stembureau.

Advies: zorg voor een tijdige ondertekening van de instemmingsverklaringen (i.v.m. vakanties, afwezigheid etc.).

Model H9 (nog niet beschikbaar).

Partijen die nog niet in de gemeenteraad zitten moeten minstens 10 ondersteuningsverklaringen inleveren van kiesgerechtigde inwoners van de gemeente. Het is aan te raden ongeveer 35 ondersteuningsverklaringen in te leveren. Zo voorkomt u dat u bij een eventuele ongeldige ondersteuningsverklaring een verzuim moet herstellen.

Een ondersteuningsverklaring moet in persoon worden afgelegd aan de balie van gemeentehuis. Hierbij moet een geldig identiteitsbewijs worden getoond en moet ter plekke aan de balie een handtekening worden gezet op de ondersteuningsverklaring. 
Het afleggen van ondersteuningsverklaringen kan worden gedaan van 19 januari tot en met 2 februari 2026 op het gemeentehuis.

De formulieren voor de ondersteuningsverklaringen kan een politieke groepering zelf aanmaken en printen via OSV.

Zorg ervoor dat de kandidatenlijst definitief is voordat u de ondersteuningsverklaringen print en verspreidt. Bij het inleveren op de dag van kandidaatstelling moet de volgorde van de kandidaten op de lijst namelijk hetzelfde zijn als de kandidaten en volgorde op de ondersteuningsverklaringen!

Partijen die geen zetel hebben in de huidige gemeenteraad moeten voor de kandidaatstelling een bedrag van € 225,- overmaken. Deze waarborgsom moet uiterlijk op 19 januari 2026 zijn.

Op dinsdag 3 februari 2026 beoordeelt het centraal stembureau in een besloten zitting alle ingeleverde lijsten. Bij het ontbreken van benodigde stukken zal de lijstinleveraar hiervan op de hoogte worden gesteld. Deze lijstinleveraar krijgt nog twee dagen de gelegenheid om deze zogenoemde verzuimen te herstellen op de bij wet geregelde tijden: op woensdag 4 en donderdag 5 februari van 9.00-uur tot 17.00 uur.

Op vrijdag 6 februari 2026 stelt het centraal stembureau in een openbare zitting om 17.00 uur de lijsten definitief vast. De zitting vindt plaats in het Gemeentehuis. Niet opgeloste verzuimen kunnen gevolgen hebben voor een individuele kandidaat of de gehele lijst.

Aansluitend worden in deze zitting ook de lijstnummers vastgesteld. De lijstnummering is geregeld in de Kieswet. Eerst krijgen alle zittende partijen in de gemeenteraad een voorkeursnummer op basis van de volgorde van het aantal behaalde stemmen bij de vorige gemeenteraadsverkiezing. Daarna ontvangen alle overige partijen een lijstnummer op basis van loting. 

Voorlopige uitslag

Op de avond van woensdag 18 maart 2026 maakt de gemeente een voorlopige uitslag bekend op basis van een eerste telling op het stembureau. Hierbij hoort ook een voorlopige zetelverdeling. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Centrale stemopneming (CSO)

De stemmen op kandidaten worden op donderdag 19 maart 2026 centraal geteld op één locatie, namelijk het gemeentehuis. De centrale stemopneming verhoogt de controleerbaarheid en betrouwbaarheid van het telproces.

Definitieve uitslag

De officiële uitslag wordt op of donderdag 26 maart om 10.00h (onder voorbehoud) vastgesteld tijdens een openbare zitting van het centraal stembureau.

Iedereen kan tot 48 uur voor de zitting bij het centraal stembureau schriftelijk melding maken van fouten in een proces-verbaal van een stembureau of van het gemeentelijk stembureau.