Met een eigen DigiD logt u in op websites, bijvoorbeeld van de overheid. U vraagt uw eigen DigiD aan via de website van DigiD.
Met een eigen DigiD logt u in op websites van bijvoorbeeld de overheid of uw zorgverzekeraar. Het is uw online identiteitsbewijs en handtekening. Met uw DigiD kunt u bijvoorbeeld online:
- belastingaangifte doen
- een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) aanvragen
- uw verhuizing doorgeven
Wilt u voor iemand anders online zaken regelen? Gebruik dan DigiD Machtigen. Dat kan ook als die persoon geen DigiD heeft. Kan machtigen niet? Vraag aan de organisatie waarbij u iets wilt regelen hoe u dat kunt doen zonder DigiD.
Burgers en bedrijven uit alle landen binnen de Europese Unie kunnen online zaken regelen in een ander EU-land. Hiervoor gebruikt u uw eigen inlogmiddel, zoals DigiD en eHerkenning.
Zo vraagt u een DigiD aan:
- Ga naar de website van DigiD.
- Kies of u wilt inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord, of via een app op uw telefoon.
- U vult de volgende gegevens in:
- burgerservicenummer
- geboortedatum
- adresgegevens
- Kies zelf een gebruikersnaam of voor de app: een pincode.
- U krijgt per post een activeringscode.
- Vul op de website van DigiD in: de activeringscode en uw gebruikersnaam of pincode.
Bij veel organisaties kunt u niet meer inloggen met DigiD zonder uw telefoon te gebruiken.
Een DigiD aanvragen vanuit het buitenland gaat op een andere manier. Kijk op de website van DigiD.nl voor meer informatie over DigiD aanvragen vanuit het buitenland.
Uw DigiD verloopt als u het 3 jaar niet gebruikt.
Een DigiD aanvragen is gratis.
Heeft u nog vragen over DigiD? Neem contact op met DigiD.