Use GTranslate to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Select language

Bezwaarschrift indienen

Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen bij de gemeente.

De gemeente kan een besluit nemen waar u het niet mee eens bent. Bijvoorbeeld: uw aanvraag voor een subsidie of vergunning is afgewezen. Of u bent het niet eens met de ontheffing die uw buurman heeft gekregen. U kunt dan bezwaar maken.

U maakt bezwaar bij de gemeente binnen zes weken na bekendmaking van het besluit.

Een Bezwaar kunt u op één manier indienen:

  • per post: Afdeling Bezwaar, gemeente Oostzaan, Postbus 20, 1530 AA Wormer

Wie kan bezwaar maken?

Iedere belanghebbende kan bezwaar maken. U bent belanghebbende als een besluit over u gaat of als het directe gevolgen voor u heeft. Bij besluiten op basis van de Jeugdwet mag ook de jeugdige zelf bezwaar maken als hij/zij het niet eens is met het besluit. U mag iemand anders machtigen om een bezwaarschrift in te dienen. Daarvoor stuurt u een machtiging mee die u ondertekent. Ook kunt u zich laten vertegenwoordigen tijdens de hoorzitting. Ook dan is een machtiging nodig.

Wordt het besluit stopgezet tijdens de bezwaarprocedure?

Nee, een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift of beroepschrift in behandeling is. Kunt u een beslissing op uw bezwaarschrift niet afwachten vanwege een spoedeisend belang? Dan kunt u de Rechtbank Noord-Holland vragen om een voorlopige voorziening. Daarmee wordt het besluit geschorst. Dat kan bijvoorbeeld als het besluit onherstelbare gevolgen voor u heeft. Hiervoor betaalt u wel griffierechten bij de rechtbank.

Ik heb meer tijd nodig om aan te geven waarom ik het niet eens ben met een besluit. Wat kan ik doen?

U moet altijd binnen zes weken uw bezwaar indienen, maar uw redenen kunt u later toesturen. Dit wordt ook wel pro forma bezwaar indienen genoemd. U geeft dan in uw bezwaar aan dat u meer tijd wilt om aan te geven waarom u het niet eens bent met het besluit. U krijgt dan van de gemeente een termijn om uw redenen aan te geven. De beslistermijn op uw bezwaarschrift staat stil totdat u uw redenen heeft aangegeven.

De belangrijkste voorwaarden voor het indienen van een bezwaarschrift tegen een besluit zijn:

  • De beslissing is schriftelijk.
  • De beslissing is van de gemeente.
  • U heeft een direct belang bij de beslissing.

Het bezwaar- of beroepschrift wordt ondertekend en bevat ten minste:

  • de naam en het adres van de indiener.
  • de dagtekening.
  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar of beroep is gericht.
  • de gronden van het bezwaar of beroep.

U maakt bezwaar bij de gemeente binnen 6 weken na bekendmaking van het besluit.

De gemeente neemt uw bezwaarschrift in behandeling nadat de bezwaartermijn is verstreken. De gemeente heeft dan 6 weken de tijd. Moet een commissie naar uw bezwaarschrift kijken? Dan is de periode 12 weken.

Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.

Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift? Dan kunt u in beroep bij de rechtbank.