Als kleine gemeente werken we intensief samen met anderen om ons heen. Dat moet ook wel, want met alle complexe uitdagingen waar gemeenten voor staan, heb je vaak een beetje omvang nodig om de dingen goed te doen.
Eén van de onderwerpen waarop we in Zaanstreek-Waterland samenwerken is toerisme. Dat doen we bijvoorbeeld door te kijken wat ons als regio bindt, en tegelijk te benoemen wat elk dorp, elke stad en elke gemeente anders maakt. Daarmee proberen we een bezoeker te verleiden langer in de regio te blijven. En al helemaal om een gepland bezoek niet te beperken tot Amsterdam natuurlijk. Het behoeft geen uitleg dat dat goed is voor veel ondernemers, dus ook voor die in Oostzaan.
De samenwerking vindt voor een belangrijk deel plaats via Bureau Toerisme Laag Holland. Dat heeft mede bijgedragen aan totstandkoming van een zogenoemd ‘Karakterboek Zaanstreek-Waterland’. Het is de basis van gezamenlijke marketing, promotie en productontwikkeling. Voor de regio, maar dus ook voor afzonderlijke kernen. Oostzaan wordt daarbij als volgt kernachtig samengevat: een lintdorp met een eeuwenoude geschiedenis in handel en schepen. Hier zijn het dorpse karakter en de natuur met trots behouden.
Natuurlijk, je kunt het denken dat het alleen maar een hoop woorden zijn. Toch vind ik het belangrijk. Wij weten zelf heus wel dat je hier in Oostzaan bijvoorbeeld heel erg kunt genieten van de natuur. Denk maar aan het Twiske en het Oostzanerveld: hoe bijzonder wil je het hebben! Maar het moet dus ook nog verkocht worden. En hoe beter je jezelf kent, hoe makkelijker is het om bezoekers te overtuigen om hier een kijkje te komen nemen. Op LaagHolland.com vind je alles bij elkaar. Hartstikke leuk om er je vrienden of familie die op bezoek komen eens op te wijzen. Er is meer te zien dan ze vermoedelijk zullen denken!